Limba mincinoasa – limba lui Ghehazi

Toata viata invatam, de la scoala duminicala, in familie, in biserica, faptul ca Dumnezeu nu suporta minciuna. Chiar mai mult tatal minciunii este chiar Diavolul. Dar noi, crestinii din secolul acesta nu prea avem mare problema cu minciuna.

Este o istorie tare interesanta. De multe ori m-am intrebat de ce istoria aceasta este relatata in Scriptura. Vrea sa ne relateze minunea vindecarii sau minunea imbolnavirii? Mai degrab cred ca Dumnezeu a vrut sa ne invete „minunea imbolnavirii”

Eu vad aici un om care stie sa minta si profita de situatie, „cred ca a meritat”,  a primit dublu decat si-a dorit. Ghehazi cauta cuvinte speciale, minte ca au venit doi tineri din fii proorocilor, si apoi ca ei au venit fara haine sau cu imbracamintea rupta, apoi au nevoie ei de argint.

La o privire atenta vedem ca totul e ciudat in cererea lui, numai ca Naaman bucuros ca este vindecat da dublu argint. Tare si-ar fi dorit Ghehazi sa poata duce singur ceea ce a capatat, dar Naaman ii da si doi oameni.

Inca o minciuna, ia uite ce raspunde el sefului sau Elisei: „Elisei i-a zis: „De unde vii, Ghehazi?” El a răspuns: „Robul tău nu s-a dus nicăieri.” Eu vad aici inca o minciuna. Sefu nu am fost nicaieri, stii aici eram prin casa…

Cand ma uit la Ghehazi vad cum el apeleaza la trei dintre cele patru elemente ale minciunii si anume:

  1. Inselaciune. Ghehazi in ambele situatii apeleaza la inselaciune in cuvine. Mai intai Ghehazi a inselat pentru un castig material, care nici macar nu ii apartinea, pentru avantaje materiale. Mai este o latura in care intervine inselatoria si anume, pentru a ascunde anumite fapte pe care nu am vrea sa le afle altii, asa cum a facut Ghehazi, „nu am fost nicaieri”. Inselaciunea are consecinte tragice. Daca privim la Ghehazi, acesta a fost lepros toata viata si mai mult decat atat si familia lui. Nu cumva este prea dur Elisei aici, Ghehazi a gresit de ce au fost loviti cu lepra si copii lui si sotia lui, toti ali lui? Deoarece, cred eu inselaciunea se raspandesteca lepra si daca el este inselator si toti ai lui vor face la fel. Cei drept este tragic.
  2. Jumatate de adevar, sau parte adevar – parte neadevar.  Poate ca Ghehazi avea dreptate dreptate ca au venit ceva musafiri la Elisei, numai ca nu Elisei l-a trimis sa ceara, si poate ca nu ar fi avut nevoie de argint. Apoi cand s-a intors cred ca raspunsul dat lui Elisei este in parte adevarat, el era prin casa, a lipsit doar putin, cat sa aduca darurile. Ce ziceti? Ghehazi a mintit. Tot adevarul din cuvintele sale a fost manjit de minciuna si inselatoria din inima lui.
  3. Exagerarea. Este un al aspect pe care il gasim la Ghehazi. Pentru mai multa siguranta exagereaza doar putin spunand ca a fost trimis chiar de Elisei. La intrebarea lui Elisei, Ghehazi raspunde exagerand: ” robul tau nu a fost nicaieri”
  4. Lingusirea este un alt aspect al minciunii.

Mi se pare interesant ca acestea se leaga bine atunci cand avem vorbe mincinoase.Numai ca atunci cand ne gandim la adevar, terbuie sa luam in calcul numai adevarul intreg. De fapt integritate deriva din cuvantul intreg, in matematica un numar interg este opusul celui fractionar.

Dumnezeu a pecetluit soarta celor mincinosi cand citim in Scriptura, in cartea Apocalipsei: „Dar cât despre fricoşi, …  şi toţi mincinoşii, partea lor este în iazul, care arde cu foc şi cu pucioasă, adică moartea a doua.”   Moartea este despartire, iar moartea a doua este despartire vesnica de Dumnezeu.

Doamne te rog  „gura mea vesteste adevarul si buzele mele urasc minciuna”! Amin

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s