“Să cinstesti pe tatăl tău si pe mama ta… “(3)

Cea dintâi poruncă

“ Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta, pentru ca sa ti sa lungeasca zilele in tara pe care ti-o da Domnul,Dumnezeul tau.”

Dumnezeu nu poate sa lucreze la viata parintilor, atat timp cat in tine este catusi de putina revolta si opozitie fata de ei. Ma refer chiar la copiii care Il cunosc pe Dumnezeu si au parintii nemantuiti, iar cand sunt pusi in anumite situatii, sa zica ca ,a face ceea ce spun ei inseamna a incalca voia lui Dumnezeu. Totusi inainte de a trage concluzia ca parintii tai in mod sigur doresc sa te faca sa nu asculti de Dumnezeu, gandeste-te la cel putin trei lucruri:

*in primul rand sa descoperi motivele care stau in spatele deciziei parintilor lor; Daca vei gandi cinstit si in rugaciune, vei descoperi ca parintii tai nu sunt cruzi, cu inima rece si ca incearca sa te impiedice sa-L slujesti pe Dumnezeu. Ei sunt interesati ca tu sa fii o persoana matura, fie ca il cunosti sau nu pe Domnul. Nu numai unii parinti isi iubesc copiii, dragostea este ceva care vine in momentul cand devii parinte. Incearca cu adevarat sa intelegi intentiile parintilor si nu exploda atunci cand ei iti cer ceva, gandeste de ce iti cer ei acel lucru-poate contrar voii tale. Satan este cel care va incerca sa te faca sa simti ca parintii te trag intr-o pozitie gresita si Dumnezeu te trage in alta. Ordinea autoritatii lui Dumnezeu ne spune ca atunci cand asculti de parinti, Il onorezi si asculti pe Dumnezeu.

*in al doilea rand, discuta cu ei situatia respectiva, incearca sa vii cu alternativa, cu compromis. Incearca sa discuti cu ei , sa impartasesti ceea ce gandesti, si sa rezolvi conflictele mai degraba prin discutii decat prin certuri sau taceri. Aici as putea sa spun cateva lucruri importante de care trebuie tinut minte cand doresti sa discuti cu parintii;

  • roaga-te pentru aceste discutii;
  • incredinteaza toata discutia si rezultatul in mana Domnului;
  • vocea sa fie calma si respectuoasa;
  • asculta cu atentie la felul in care vad ei situatia, si incearca s-o vezi si tu din unghiul lor;
  • lasa un timp de gandire in liniste chiar in timpul discutiilor;
  • fa un rezumat al celor spuse de ei;
  • nu scoate in evidenta greselile altora;

*in al treilea rand, trebuie sa urmezi orice solutie de compromis sau alternativa, cu bucurie si recunostinta. Atunci cand in discutiile voastre s-a ajuns la alternativa, ai castigat mult teren in relatiile tale cu parintii si cu Domnul. Parintii vor gasi un nou motiv de a te respecta din cauza vointei tale de a coopera. Totusi, daca nu se ajunge la un compromis sau la o alternativa si parintii hotarasc ca trebuie sa asculti, atunci pe baza versetelor din Coloseni, asculta-i, trebuie sa te supui prin credinta si cu dragoste.

In Exodul 20:12, se gaseste una din promisiunile lui Dumnezeu pentru cei care accepta sa asculte, sa-i respecte si sa-i cinsteasca pe parintii lor. Aceasta promisiune este ca li se va lungi zilele in tara pe care o da Dumnezeu.

Apostolul Pavel preia aceasta porunca cu o mica completare, si anume “sa traiesti multa vreme pe pamant” –Efeseni 6:3. Viata pe pamant depinde si de felul in care eu sau tu decizi sa-L cinstesti pe parinti. Dumnezeu ofera viata fericita si cu mai multe zile celor ce isi asculta, respecta si cinstesc parintii. Aceasta fagaduinta este relatata de mai multe ori pe paginile Scripturii.

Solomon nu uita sa invete pe fiul sau sa asculte de invatatura tatalui sau, si sa nu lepede indrumarile mamei sale, caci acestea sunt ca o cununa placuta pe cap si ca un lant de aur la gatul sau –Proverbele 1:8,9.

Dar nu numai atat, Dumnezeu ne si avertizeaza mereu in cartea Proverbelor ca cei care isi dispretuiesc parintii, cei care ii resping, ii desconsidera sau putin le pasa de parinti, nu vor culege decat nenorocire, faliment si blestemul lui Dumnezeu. Proverbele 15, 23, 30.

In Exodul 21:15,17 si nu numai, gasim, ca cei care isi blastama parintii sa fie pedepsiti cu moartea. Mai mult decat atat in Deuteronom 27:16 si in Ezechel 22:7 gasim ca cel ce va nesocoti pe tatal sau mama sa, sa fie blestemat.

Ca si copii, suntem pusi in situatia de a alege in a asculta de parinti si a fi binecuvantati de Dumnezeu si a nu asculta de parinti, ceea ce atrage dupa sine pedeapsa si blestemul lui Dumnezeu asupra noastra.

Mi-a placut expresia cuiva in legatura cu aceasta:”Respectul fata de parinte este medicamentul datator de bucurie, ca orice medicament, uneori este greu de luat, dar nu trebuie sa ne lasam batuti ci sa staruim in ascultare”.

In concluzie doresc sa spun ca , cheia misterioasa care deschide capcana parintilor esti chiar TU. Atitudinea ta ca fiu sau fiica vor determina felul in care Dumnezeu va lucra in familia ta. Acest lucru cere din partea ta maturitate, multa rabdare, mult timp, dar merita efortul. Dumnezeu este cel careda binecuvantarea atat tie personal cat si familiei tale.

Nu am spus nimic de ceea ce se va intampla dupa ce tu te vei casatori. Asta face obiectul altei teme.

10 thoughts on ““Să cinstesti pe tatăl tău si pe mama ta… “(3)

  1. ceea ce am citit aici a schimbat total modul de meu de gandire , de a lua o decizie(decizii) poate mult prea pripite poate am schimbat calea fara sa-mi dau seama poate satan si-a bagat coada dar cel mai mult si cel mai important e sa-ti asculti parintii ei sunt VOCEA LUI DUMNEZEU Dumnezeu exista si EL se afla in noi in oameni, Si sunt de parere ca atunci cand minti te acuzi pe tine insuti te indepartezi de la credinta.Sa nu minti si Dumnezeu te va ierta ! chiar daca ai facut-o fara sa-ti dai seama nu ai gandit lucid si exista cale de intors cale de a recunoaste si a scoate adevarul la lumina ,Dumnezeu te iarta , noi suntem copii LUI

  2. „Ca si copii, suntem pusi in situatia de a alege in a asculta de parinti si a fi binecuvantati de Dumnezeu si a nu asculta de parinti, ceea ce atrage dupa sine pedeapsa si blestemul lui Dumnezeu asupra noastra.”

    In Biblie scrie sa asculti in Domnul de parinti. Daca ei te indeamna sa faci ceva ce e impotriva Domnului, nu scrie nici unde ca iti atragi blestemul daca nu-i asculti…

    „dragostea este ceva care vine in momentul cand devii parinte.”

    Daca ar fi asa nu ar mai fi copii parasiti, batuti si maltratati.

    • Ca si copii ne place sa credem ca multe din poruncile si indemnurile parintesti nu corespund cu „voia Domnului pentru mine” si uite asa facem ca si cei din vechime si nu ascultam de parinti.
      Ce vreau sa spun cu asta: un singur verset in Scriptura, am gasit, care spune: „copii ascultati in Domnul de parintii vostri” si noi imediat renuntam la multele versete care spun ca un copil trebuie sa asculte de parinti si luam doar pe asta. GRESIT!
      Copii trebuie sa asculte de parinti. Orice completare sau scoatere din aceasta inseamna a incalca voia lui Dumnezeu pentru copii.
      Daca ai gasin undeva in Scriptura altfel sunt foarte de-acord sa discutam. Dar pana atunci, ascultarea de parinti produce abundenta de binecuvantare…

  3. Deci cind parintii mei nu m-au lasat sa ma pocaiesc, sa merg la biserica si sa-L primesc pe Isus ca mintuitor personal…trebuia sa-i ascult ca sa produc abundenta de binecuvintare??? Sau cind mi-au spus sa mint si sa fur trebuia sa-i ascult?? De la cine binecuvintare daca Isus nu este recunoscut ca Domn?

    Imi pare rau…dar nu se potriveste cu Biblia pe care o citesc eu…..

    • Cristina, daca tu crezi ca desfiintezi cu un verset o Scriptura intreaga, te inseli.
      Sriptura zice ca ” in vremurile din urma isi vor da invatatori dupa poftele lor…” asa ca te rog sa mai studiezi Scriptura. Nu o lua in nume de rau, eu cred ceea ce am scris, si mai mult, experientele mele si ale altora ne pot vorbi clar ca, atunci cand parintii ne opresc sa facem anumite lucruri bune, in spatele lor sta tot Dumnezeu care, pune la incercare puterea noastra de incredere in El. Si de foarte multe ori si eu, ca si multi altii am ignorat parintii crezand ca Dumnezeu e cu mine, si el ma trimite sa fac…, totusi nimic din ceea ce facem noi pentru Dumnezeu nu are valoare daca nu ascultam.
      Sa mai spun ceva, care din motive oarecare nu le-am pus pe blog.
      Im Scriptura neascultarea de parinti si necinstirea parintilor are ca urmare MOARTEA, si mai are ca urmare zile putine si nefericite, te las pe tine sa descoperi acele versete unde Duhul Domnului a scris aceste luscruri…

  4. Deci daca ce iti spun parintii sa faci e un pacat, e mai important sa asculti de parinti decit de Dumnezeu cind spune sa nu pacatuiesti? Oare pot merge in fata lui Dumnezeu si sa-i spun ca am facut respectivele pacate pentru ca am ascultat de parinti si El a zis ca trebuie sa ascult de parinti?

    Dar versetul care spune „Sa nu credeti ca am venit sa aduc pacea pe pamint;n-am venit sa aduc pacea, ci sabia. Caci am venit sa despart pe fiu de tatal sau, pe fiica de mama-sa si pe nora de soacra-sa” nu arata ca atunci cind e vorba de credinta, de pacat, Dumnezeu trebuie sa fie ascultat si nu altcineva fie ei chiar parintii?

    Prin ce ai scris in postul tau arata ca pacatul nu mai e pacat daca iti spun parintii sa-l faci. E oare asa?

    • Intai, eu decid ce scriu pe blog si nimeni nu isi poate permite sa imi povesteasca ce sa scriu sau nu …
      Nu am scris nimic care sa nu fie in concordanta cu Scripruta.
      Da, vehement, este omorat cu pietre un copil care indiferent de motive crede ca trebuie cica sa asculte de Dumnezeu si sa nu asculte de parinti.
      Ascultarea de parinti este unul din pasii pe care ii facem noi in ascultarea de Dumnezeu. Cat esti dispus sa asculti de parinti( fie ei si nepocaiti) tot atat vei asculta si de Dumnezeu. Ori Dumnezeu nu isi doreste fii care sa asculte numai cand… si sa nu asculte cand…
      Din nou iti propun sa studiezi mai atent Scriptura inainte de a comenta pe aceasta tema…

  5. Eu nu te-am oprit sa scri ce vrei pe blog, dar am crezut ca de aceea ai lasat deschis sa se poata comenta, ca cititorii sa-si spuna parerea.

    Dar daca e deranjant, o sa ma abtin.

    • OK, eu vreau ca cititorii sa isi spuna parerea, numai ca inca o data, parerea mea si a celor cititori mi-ar placea sa fie si argumentata cu Scriptura. Numai ca in ceea ce priveste ascultarea de parinti eu nu as vrea sa crezi ca iti impun o anumita intelegere a mea, ci vreau mai bine sa cauti personal in Scriptura si ve descoperi cu siguranta lucruri care iti vor modifica oarecum modul de a privi. Ascultarea de parinti aduce trei mari beneficii (1) multe zile,(2)viata lunga, (3) binecuvantare si in acelasi timp neascultarea aduce reversul.
      Mai mult, ascultarea de parinti este o porunca,la fel cinstirea parintilor este o porunca, gasim aceasta in VTestament si in NTestament.
      Dar, tu, ai voie sa crezi altfel, si asa cred inca multi crestini, nu esti singura cu care discut pe marginea acestui subiect, am fost ceva vreme liderul tinerilor din biserica noastra si deseori, in diferite aspecte am avut discutii pe aceasta tema…
      Oricum nu m-a deranjat atitudinea ta, ci o gasesc normala intr-un fel, numai ca noi crestinii trebuie sa facem lucruri anormale(neobisnuite – cum zice Iisus).

    • Blogul este deschis pentru oricine…
      Imi place orice interventie care vine cumva dintr-o alta perspectiva sau lumina, pentruca asta ma face sa imi cimentez si mai mult studiul pe subiectul respectiv. Asta am facut si azi, iar am reluat Scriptura si am citit versetele enuntate si altele, si ma gandesc la ce a vrut apostolul Pavel sau Moise sa ne zica prin aceste porunci privitoare la copii.
      De exemplu: aceasta porunca este si pentru ce casatoriti care mai au parinti in viata, si petru ei este la fel de valabila ascultarea pe parinti si cinstirea parintilor.
      Acum ce sa fac eu daca vin unul dintre parinti si imi spune sa fac un lucru altfel decat cum cred eu???

Lasă un răspuns

